dijous, 30 de maig del 2013

Vijuny (esbós sobre la DO Terra Alta)



Aquest és un post de reaprofitament. He escrit quatre ratlles per mail a un company de twitter que té un interessant bloc sobre vins (@oscarsoneira), i un cop escrit, m’ha semblat que en podia treure profit.  Si aquests dies algú s’acosta aquests dies al Vijuny (Mercat de Santa Caterina, div, diss i dium), us aporto un petit comentari (gens tècnic ni especialitzat) sobre els vins de la Terra Alta que hi són representats. 
La Terra Alta, comarca de l'interior de Tarragona (d’aquelles que es queden sense territori quan es fa servir l’expressió més enllà de l’Ebre com fora de Catalunya), ha estat sempre associada a una terra de vi blanc. Allò que a moltes bodegues es trobava com Vi de Gandesa, un vi molt fort, brisat, amb molta graduació. Va costar (i encara estem en procés) però quan es va crear la DO, es va intentar donar-hi la originalitat d’un raïm del qual un 30% (ho dic de memòria i em sembla que és més) de la producció mundial es fa allà: la Garnatxa blanca (Vernatxa, també podeu llegir a alguna banda). Ara, els vins que són un 100% d’aquest varietat i tenen més de 80/100 punts, porten un distintiu de qualitat. No us explico massa més ni sobre el clima, ni sobre el terroir ni com el vent, tan fotut, és de gran ajuda (ho deixo per la propera entrada sobre el tast que vaig fer fa uns dies a Ascó). Només dir que poc a poc i gràcies a l’emergència de petits cellers, els vins s’han anat polint. A més s’ha diversificat fent també molt bon vi negre.
Sobre els cellers que haurà al Vijuny (entre parèntesi, el poble on rau el celler), no escric gaire ni de varietats ni notes de tast perquè no en tinc apunts i la memòria és fluixa, i en podeu trobar detalls a les webs, però sí les meves sensacions i recomanacions (ull! Molt vi blanc)
El terroir (Vinyes al camí de La Fontcalda)
Agrícola SantJosep (Bot): crec que dels primers vins una mica elaborats que em vaig enamorar fa més de 10 anys quan vaig començar a anar a la festa del vi de Gandesa. El Llàgrimes de Tardor blanc. Molt actius en xarxes socials i presents a gairebé tot arreu. Tot el producte és molt correcte, inclòs el Clot d’encís, que si no recordo malament a la cooperativa surt per uns 2’5€. Ara han tret una versió curiosa, Clot d’encís blanc de negres, de disseny molt modern, vi blanc fet amb garnatxa negra. El vaig tastar a la fira d’Ascó i em va agradar tant que me’n vaig emportar una ampolla.
Altavins (Batea): aquests els vaig conèixer a la fira del vi del 2011. Havien guanyat un premi a Brusel·les pel seu Domus Pensi, i va ser tastar-lo i comprar-lo (15€ ampolla). Tant aquest com el Tempus (més assequible) com l’Ilercavònia blanc em semblen exquisits. No he tastat l’Almodí. Fan visites interessants al celler. Per cert han fet una renovació d’imatge que m’agrada molt (abans semblaven vins clàssics de Rioja) i estan nominats a un Laus per etiquetatge.
Celler cooperatiu de Gandesa: potser per ser els del meu poble (bé, meu no, que sóc de BCN, de la família) sempre són els que deixes més de banda. Però per exemple, han tret el Som dinou (vi de dinou finques amb vinyes de més de 75 anys), un vi on la garnatxa blanca està molt ben tractada. No he tastat el negre. A més l’edifici del celler és una obra espectacular del Cèsar Martinell.
Celler Jordi Miró  (Corbera): Celler jove. Vaig tastar el seu vi blanc el primer any que el van treure. Aquesta última fira, vaig beure un producte que havia millorat molt. Ganes no els falten i tinc ganes de tastar-ne les novetats.
Celler Tern  (Batea): Aquests són els que conec menys però he tastat el blanc, que també té el qualificatiu especial per Garnatxa.
Celler Xavier Clua (Vilalba dels Arcs): El Mas d’en Pol blanc també és un dels veterans que prenc des de fa temps. També està molt bé el negre. En tots dos casos crec que no he tastat la versió barrica. Hauré de fer-ho
Edetària (Gandesa): El seu blanc és el que em vaig demanar al Celler de Can Roca quan hi vaig anar (allò d'escombrar cap a casa). Tenen força expansió internacional i el blanc va ser un dels millors per als organitzadors del Vijuny al presentar la guia de vins de Catalunya.
La Fou Celler  (Batea): Són dels vins Abadal que han fet una expansió sabent la bona terra que hi ha allà. Van començar en procés invers, amb un vi negre molt bo d’un 25€. L’any següent van treure un blanc espectacular també caret (uns 13€) i ara un negre més assequible de preu, que encara no he tingut el gust de tastar. Han agafat vinyes velles i n’han tret una producció d’excel·lent qualitat.
Nit de les garnatxes
Vins del Tros (Vilalba dels Arcs): Aquests són els del Senyora Carmen que tant d’èxit està tenint. A veure, crec que és un vi molt bo, però jo no el vaig saber apreciar massa. Em va semblar car per al que m’oferien, però tampoc estic acostumada a fer grans despeses en una sola ampolla. De tota manera vull segona oportunitat. El que sí em fa gràcia tastar és el Morenillo.
Manquen molt cellers, però això serà una bona representació dels 46 cellers dels 12 municipis que formen la Terra Alta. 
De tota manera, si voleu conèixer més us recomano visitar la Festa del Vi de Gandesa, el primer cap de setmana de novembre i especialment la nit de les Garnatxes blanques.




4 comentaris:

  1. Doncs allà hi serem per tastar vinets!! Quan vam anar ara fa poc a la Terra Alta ens vam endur una bona mostra per provar i regalar, entre ells el somdiu.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si puc hi aniré diumenge matí. Me n'alegro que portessis vins de la Terra Alta cap aquí. Als restaurants costa trobar-los, i és una llàstima!

      Elimina
  2. Doncs tu dius que no és especialitzat ni tecnic el que a mi em sembla planer i interessant :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Merci. Jo tracto de fer-los útils i interessants, però no sempre s'aconsegueix, que m'enrotllo més que les persianes :-)

      Elimina